hosting: Hunet
r35
  cikkekfotók        
lemezajánló [nagylemez]  2005. április 13. szerda   15:47
nincsen hozzászólás

szerző: Tompi
Gire: Nádak, erek
Szerzői Kiadás

  A makói Gire lassan már annyi demót, promót adott már ki, hogy azokból akár egy teljes albumot is összelehetne állítani. Most nem dohogok, és nem is nyitnék vitát az ügyben, hogy ez idáig miért nem jött össze, azt mindenestre leszögezném, hogy ez a legkevésbé a Gire hibája, és ha lehet, még kevésbé hibája a Gire zenéjének, amely tökéletesen beért ez alatt a sok demónyi idő alatt. Ha másra nem is, hát erre jó volt ez a sok önerőből megjelentetett hanghordozó.
  
  Ez a kiadvány még az előző lemezek ismeretében is különlegesnek hat, lévén egy Sepultura feldolgozás, és egy videó-klip mellett egy Gire nótát tartalmaz, ez a monumentális, majd tíz perces Nádak erek. A dal a V anyag vonalán halad tovább, azzal az alapvető különbséggel, hogy Kónya Zoltán hörgése helyett Sarkadi Judit énekét hallhatjuk, amitől olyan hatása lesz a számnak, mintha egy népdalt dolgozott volna fel a Gire. A zenében viszont semmiféle utalás nincs a magyar, vagy egyáltalán bármilyen népzenére, ugyanúgy megvannak az egyedi ritmizálású, súlyos riffek, Hermann Balázs basszusfutamai, (ezeknek szinte már dramaturgiai jelentőségük van, nagyszerűen egészítik ki a dobgép monoton ütemeit) és Kátai Tamás hol előtérbe törő, hol csak a háttérben meghúzódó billentyű játéka, amely a muzsika sava-borsát és atmoszféráját adja. Vagyis a Gire jellemző stílusjegyei egy olyan számot eredményez, amelynek hallgatása során úgy érezzük, hogy tulajdonképpen nem történt semmi, és a vége felé jövünk rá, hogy micsoda hosszú utat tettünk meg a kilenc perc alatt. (Blake szavaival élve: A balgaság perceit kiméri az óra; de a bölcsességéit nincs óra mely kimérje. ) A szövegek ezúttal is megfoghatatlanok, láttatnak egy képet, közvetítenek egy érzést, de hogy milyet, az csak a hallgatón múlik. Tévedés ne essék, itt nem posztmodern módra egymásmellé dobált mondattöredékekről van szó, amellyel aztán azt kezd a tisztelt hallgató amit akar, hanem hívószavakról, amelyek a hol simogató, hol disszonáns zene hatására felépítenek egy történetet, vagy csak megjelenítenek valakit, vagy valamit, ami ha terád lel, benned bújik meg .
  
  A Sepultura feldolgozás némileg meglepett, de a Propaganda gire-os változatát hallva abszolút érthető miért esett rá a választás. Volt bennem némi félsz a dobgéppel kapcsolatban, hiszen Igor Cavalera nem éppen arról híres, hogy olyan könnyen helyettesíthető lenne. Jelen esetben sem a programnak, sem a programozónak nincs szégyenkeznivalója, még akkor sem ha történetesen nem a szóban forgó hangszer van az interpretáció középpontjában. A gitárra és az énekre nem vesztegetnék sok szót, gyakorlatilag egy az egyben adják vissza azt, amit 1993-ban lemezre préselt Max Cavalera és Andreas Kisser. Az ének kísértetiesen hasonlít az eredetire, le a kalappal Kónya Zoltán előtt. A billentyű pedig baldachinként lebeg a nóta felett, akarva-akaratlanul megsokszorozva a hangokban rejlő, egyébként sem csekély mennyiségű erőt. Külön érdekesség még, hogy a basszuskiállás is kapott egy kissebfajta csavart, és hogy az eredetileg gitáron előadott, vijjogó szólónak egész más sziluettet rajzol a szintetizátor.
  
  Ez a minőség már elég magyarázattal szolgál a választásra, amely még azért sem meglepő, mert párhuzamot lehet vonni a Gire és a Chaos AD/Roots korszakos Sepu szemléletére. Mindkét csapat metalba, méghozzá igen súlyos metalba ágyazta saját népének zenéjét, egy meglehetősen egyedi, sajátos produkciót létrehozva ezzel.
  
  A videó-klip is elég erősen kötődik a Sao Paulo-i formációhoz és annak ex-frontemberéhez, hiszen a Soulfly budapesti fellépése előtt készült a Petőfi Csarnokban. Az Eocén Expressz felvételei tökéletesen visszaadják a Gire koncertjének hangulatát, és tanúbizonyságot tesz arról is, hogy a színpadon sem elveszett a csapat.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Gire

 programajánló: 
2024. május 19.
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
MARCO MENDOZA (USA)
2024. május 25.
Dinamit 45 – Az utolsó jubileum
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Vented: Cruelty And Corruption
Drawing: Vol. 6
KabinLáz: Kihajolni Veszélyes EP
Born Again: Mesevilág
Agregator: Semmiből – A Semmin Át
Impovizatív jazztechno performansz Szipka-loops új lemeze
Frank Blackfire: Back On Fire
Megjelent a Quimby 25 éves születésnapi Aréna koncertje DVD-n
Megjelent a Tárkány Művek negyedik nagylemeze: Magyar konyha támad
 kiemelt 
Winger: búcsúkoncerten játsszák el az életmű minden slágerét
  
Alapító tagjaival tér vissza június 11-én Budapestre a Winger

Magyar thrash nagyágyút választott a Megadeth: az Archaic játszik Mustaine-ék előtt júniusban
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
Bring Me the Horizon koncert a Budapest Parkban
MARCO MENDOZA (USA)
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 steven wilson    nuclear beast    r.e.m.    tara reid    michael caine    colin hanks    mastic scum    contagion    vulture industries    barba negra    sirenia    stardrive    pintér csaba    withem    arcturus    black blitz    jurij     daniel craig    szerelem    midriff    aerodrome    die knappen    tony iommi    aborted    kollaps  

r46
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!