hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
magazin [kiállítás]  2007. augusztus 28. kedd   14:21
nincsen hozzászólás

szerző: Millenáris.Hu
American Roadside Architecture: Amerika út menti építészete – Válogatás John Margolies fotóiból
2007. szeptember 7.–október 7. Budapest – Millenáris Teátrum, Piros-Fekete Galéria

  A három részből álló kiállítás 56 nagyfelbontású színes fotót, valamint 3 szöveges tablót tartalmaz. A képek a korabeli amerikai úthálózat mentén emelt épületeket mutatják be. Ezek a gépkocsik általános elterjedésének időszakában a kor igényeinek megfelelően jellemzően benzinkutak, motelek, éttermek és étkezdék.
  
  Az autók tömeggyártása megváltoztatta az amerikaiak életét és életterét a 20. században maga mögött hagyva a 19. század kényelmetlen, drága és gyakran lassú közlekedési módozatait, mint a lovas kocsit vagy a vasutat. Az amerikai szabad vállalkozások rendszere hamarosan reagált, és új üzletek alakultak az autósok kiszolgálására. Ennek a nemzedéknek a vállalkozói Amerika-szerte szolgáltatásokat telepítettek az autóutak mentén, hogy kiszolgálják az új igényeket: benzint, ételt és szállást biztosítva. Ezek az épületek nagyban különböztek a városok főutcáin található épületektől. A járókelőket és lassú forgalmat megcélzó kisléptékű formák helyett ezek jól megkülönböztethető mivoltukkal és hatalmas felirataikkal hívták fel a nagy sebességgel haladó fogyasztók figyelmét. Megjelenésük egy fajta vizuális gyorsírásként értelmezhető, amely a fogyasztókat megállásra késztette. Az amerikai építészetnek ez a találékony időszaka az 50-es években ért véget, amikor kiépült az új államközi autópálya- rendszer, amely felülírta a régi autóutakat kiszolgáló egyedi vállalkozásokat. A 21. század elejére ez a régi út menti építészet szinte teljesen eltűnt. Új, homogén láncok épültek az autópálya-lehajtókon és a külvárosokban. A legtöbb út menti üzlet bezárt, és az épületeket ledózerolták, vagy az enyészetnek hagyták őket.
  John Margolies építészettörténész több mint 25 éve járja fényképezőgéppel a kezében az Egyesült Államokat, hogy megörökítse és megőrizze ennek a letűnőfélben lévő kereskedelmi hagyománynak az építészeti emlékeit. Az itt látható fotókat a 100 000 mérföldes útján készült több ezer kép közül választotta ki, hogy Amerika egy ártatlanabb korát mutassa be, amikor az üzletembereknek még elég volt kiakasztani egy táblát az út mentén, és kiszolgálni az autós társadalmat ahhoz, hogy megvalósítsák amerikai álmukat, azaz jól éljenek.
  
  John Margolies fotókutatását a John Simon Guggenheim Alapítvány és a National Endowment for the Arts (Amerikai Állami Nemzeti Művészeti Alap) támogatta. 2003-ban az Alicia Patterson Alapítvány Margolies urat tagjává választotta.
  
  A kiállítás 3 témája:
  
  Étel

  
  Az ennivaló volt az a valódi üzemanyag, amely mozgásban tartotta az embereket egy autós kirándulás során. A létesítményeket úgy tervezték, hogy ennek az újfajta éhes vásárlótípusnak a különleges igényeihez igazodjanak. Drága helyek, előkelő ételekkel nem voltak erre alkalmasak. Helyettük olcsó, gyorsan megrendelhető és felszolgálható ételek szerepeltek az étlapokon.
  
  Óriásplakátok és egyéb figyelemfelkeltő táblák hirdették az út menti étkezdét. Az üzlettulajdonosok versenyeztek, hogy az autósokat egymástól elcsábítsák. Az épületek a bódéktól a leglátványosabb építményekig változtak. Pár közülük alig volt több, mint egy külső pulttal felszerelt kunyhó, míg másokat látványosra terveztek. Az étkezdék (diner), vasúti kocsi alakú épületek, egy elegáns vonat étkezőfülkéjében eltöltött étkezés légkörét és romantikáját voltak hivatottak előrevetíteni. De a leglátványosabb út menti étkezdék azok voltak, amelyek a kínált ételeket testesítették meg óriás változatban. Az amerikai utakat hatalmas hot-dogok, fagylaltok, grill csirkék és kávéskannák díszítették becsalogatva az éhező turistákat.
  
  Az autóséttermek szintén egy innovációnak számítottak. Az emberek autójukat egy parkolóba vezették, és járművük elhagyása nélkül várták, hogy egy felszolgáló felvegye a rendelést, tálcán kiszállítsa azt, s a tálcát az autó ajtajához rögzítve elhelyezze. A 21. században, bár esetenként a hagyományos idiosztatikus autósétterem még mindig megtalálható, a McDonalds és a Burger King kiszámítható, nagyon gyors éttermei vették át ennek szerepét.
  
  Szállás
  
  Az autózás hőskorában az utazás piszkos és megbízhatatlan volt. Az utazók új csoportjának szüksége volt az út mentén egy olyan helyre, ahol jól kipihenhették magukat. A hagyományos hotelek nem voltak megfelelőek, mert a települések központjában helyezkedtek el, ahol a parkolás problematikus volt. Gyakran drágák és túl elegánsak voltak, illetve nem voltak megfelelőek egy kemény utazáshoz még a leggazdagabb utazó részére sem. Az utak többsége koszos és gyakran sáros volt. A túraautók nyitott tetővel voltak ellátva, és mivel az utazók a természet erejével dacoltak, védőöltözetet kellett hordaniuk. Még amikor az utazók éjszakára megálltak, akkor is közel szerettek volna maradni a járművükhöz. Egy korai megoldás az autóskemping volt. Az utazók sátrat, alvó- és főzőfelszerelést szállítottak, és a sátrukat a mezőn vagy az út menti kemping területén állították fel. Mások sátrat vagy ágyat szereltek fel autójuk hátsó részéhez rögzítve. Az autóskemping működött, habár bonyolult és időigényes megoldás volt.
  
  Hamarosan az út menti vállalkozók könnyebb megoldásként kis fülkéket építettek. Az autósok egyből a fülke amely néha nem volt több mint egy kis kabin mellé állhattak be, és beköltöztek éjszakára. Ezeket a helyeket autósudvarnak, majd később motelnek (a motor és a hotel összevonásából) nevezték el. Végül az önálló fülkéket összekapcsolták, és ebből jött létre a 20. század ismerős motel megoldása. Manapság, amíg a régi motelek és fülkék a kevésbé használt autóutak mentén fennmaradtak ugyan, a hasonló célból létrejött szállodaláncok, a Holiday Inn vagy a Ramada Inn, sikeresen vették át annak biztosítását, hogy az autósok jól kialudják magukat az államközi autópályák felhajtói mellett, illetve a város szélén.
  
  Benzin
  
  A benzin volt a legszükségesebb kellék, amely a felfedezőúton járó utazókat segítette az előrehaladásban. A 20. század elején lóvontatású tankolókocsik segítették az autósokat, vagy az autótulajdonosok a benzineshordójukat elvitték egy lerakathoz, ott feltöltötték azt, és a benzint az otthonukban tárolták ez a megoldás mindenesetre bármely körülmény mellett is egy eléggé veszélyes ötlet volt. A 10-es ás 20-as évekre feltalálták és tökéletesítették a benzinpumpát, és egy új épülettípus a benzinkút ütötte fel a fejét itt és ott, majd később mindenhol az amerikai utak mentén.
  
  Mivel ennek az épülettípusnak nem voltak előzményei, az építtetők saját fantáziájukra hagyatkozva tervezhették meg őket. Egyesek kis házhoz hasonlóra építették őket, hogy beleilleszkedjenek lakóövezeti környezetükbe. Mások egzotikus építészeti stílusokat választottak középkori kastélyokat, görög templomokat, japán teaházakat mintául felhasználó épületeket építettek csak, hogy párat említsünk. Megint mások teljesen szabadon engedték a fantáziájukat, és kútjaikat ismerős, vagy olykor kevésbé ismerős tárgyak és épületek óriás reprezentánsaivá formálták. A benzinkutak például repülőgépet, hajót, világítótornyot, teáskannát formáztak, így vonzva a tankolási lehetőséget keresőket.
  Ezeknek a furcsaságoknak nagy része fennmaradt a 20. században is. A korai 80-as években bevezetett törvények előírták a felszín alatti benzintároló tankok eltávolítását, illetve kicserélését a gáz földbe szivárgásának környezetvédelmi veszélye miatt. Mivel az ilyen benzintankok kicserélésének a költsége megfizethetetlen volt, és mivel ezek a benzinkút-relikviák főként a használaton kívüli utak mentén helyezkedtek el, az egykor ismert mulatságosan eredeti benzinkutak eltűntek a 21. század tájképéből.
  
  Megnyitó:
  2007. szeptember 6., csütörtök, 18.00

  
  Megnyitja:
  April H. Foley, az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövete
  
  Nyitva: hétfő kivételével naponta 11.0019.00
  
  A kiállítás megtekintése díjtalan!



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Millenáris

 programajánló: 
2024. május 19.
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
MARCO MENDOZA (USA)
2024. május 25.
Dinamit 45 – Az utolsó jubileum
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Képzőművészeti Pályázat - mutassuk be alkotásodat a Fishing on Orfűn?
Idén is a fesztiválszezon egyik unikuma lesz a Denagyvilág, amit második alkalommal rendeznek meg Szigetmonostoron
Kultúrák találkozása a zenében - María Toro, Daniele di Bonaventura és Mogyoró Kornél koncertje
Falra fel! plakátaukció és pop-art kiállítás Marczibányin
HangFeszt – Minden, ami zene, minden, ami érték
Egy este, egy koncert, három barokk orgona
Különleges játékélményt nyújt az autista gyerekeknek a Hot Wheels® új kisautója
Erdős Virág, Háy János, Krusovszky Dénes, Puzsér Róbert, Szentesi Éva és Vecsei H. Miklós májusban a Tavaszi Margón
7. DADABÁNYA Underground Művészeti Fesztivál
 kiemelt 
Winger: búcsúkoncerten játsszák el az életmű minden slágerét
  
Alapító tagjaival tér vissza június 11-én Budapestre a Winger

Magyar thrash nagyágyút választott a Megadeth: az Archaic játszik Mustaine-ék előtt júniusban
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
Bring Me the Horizon koncert a Budapest Parkban
MARCO MENDOZA (USA)
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 rita ora    hugh jackman    belphegor    kung fu panda    ministry    the last stand    paul di’anno    nightwish    n roses    vad fruttik    anna faris    iron maidnem    sam worthington    the halo effect    anthrax    the moog    salma hayek    kraanium    day of mourning    tintin    celtachor    faith no more    jaffa    nyughatatlan    real lies  

r45
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!