hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
kultúra [kiállítás]  2024. július 19. péntek   06:22
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Feltakarás - Géczi János dekollázsai


  Géczi János Műcsarnokban kiállított művei erősen kapcsolódnak a nagyvárosi környezethez és a fogyasztói kultúrához: dekollázsainak alapanyagai az időnek és az emberi beavatkozásnak köszönhetően roncsolt, talált-gyűjtött (lopott!) óriásplakátok, amelyeket minimális beavatkozással, tépéssel, visszaragasztással alakít művekké. Az alkotó a kiállítóterem falaira és a Műcsarnok homlokzata elé is ideiglenes, helyspecifikus installációt készít.
  
  
  „Az apokalipszis – eredeti értelme szerint feltakarás – értelmet tulajdonít az összeomlásnak, a múltat pedig prediktív képességekkel ruházza fel. Amikor azt mondjuk, a dekollázsok szépek, erről beszélünk magunk is.”[1]
  
  Géczi János az utolsó polihisztorok egyike. A biológusként végzett, művelődéstörténészként és antropológusként is jegyzett alkotót a szélesebb közönség elsősorban íróként, költőként tartja számon, de a képzőművészeti-vizuális nyelvvel való kísérletezése (kezdetben a szépirodalommal szorosan összefonódva, idővel magának önálló érvényt szerezve) is több évtizedre nyúlik vissza.
  
  Dekollázsainak alapanyagai az időnek és az emberi beavatkozásnak köszönhetően roncsolt óriásplakátok, eredeti funkciójuktól megfosztatott, több rétegben felülragasztott, hámló-foszló, talált (lopott!) felületek, amelyeket minimális beavatkozással, tépéssel, visszaragasztással alakít művekké.
  
  A feltakarás szót Visky András Géczi János kiállítása elé írt szövegéből kölcsönöztük.
  
  Ezekben a munkákban egyszerre van jelen az eltakarás és a feltárás mozzanata. Az eredeti jelentések kitakarásra kerülnek, kiüresednek, a talált tárgy megfosztódik bármilyen konkrét jeltől, amely jelentést hordozhatna, kapaszkodót nyújthatna az értelmezéshez. Másrészt a rétegek feltárásával a romlás, az átváltozás, az idődimenzió válik láthatóvá és vizsgálhatóvá. A művek köztes állapotot állandósítanak: a fosztás, roncsolás révén (akár véletlenszerűen) új jelek, mintázatok jelennek meg, amelyek új rendszerré, jelentéssé, képpé szerveződnek – mintha a szétesés és újraszerveződés kimerevített pillanatának tanúi lennénk. Hogy ez a pillanat a nyelv, a művészet, a kultúra vagy az egész civilizáció, netán az ökoszisztéma vagy a világegyetem működésének törvényeiből mutat fel valamit számunkra, az rajtunk, nézőkön múlik.
  
  Géczi János képzőművészetének elemzői mindig kiemelik a street arthoz, vagy legalábbis a nagyvárosi környezethez és a fogyasztói kultúrához való viszonyát. A kapcsolat, mondhatjuk, magától értetődő, hiszen a művész alapanyaga az óriásplakát, ennek a kultúrának az egyik legnyilvánvalóbb eszköze és felmutatója, amelynek eredeti közege a nagyvárosi utca; az alkotó a beavatkozásai révén egyszerre használja és kérdőjelezi meg ennek a kultúrának a formáit és érvényességét. A műcsarnokbeli kiállítás az utca és a kiállítótér közötti távolság áthidalására is izgalmas kísérletet tesz: Géczi János a kiállítóterem falaira ideiglenes, helyspecifikus művet készít, amely párbeszédbe kerül a Műcsarnok homlokzata elé kerülő, a terem ablakaiból is látható, szintén csak „itt és most”-ra készülő kültéri installációval.
  
  Szerdahelyi Júlia, a kiállítás kurátora



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. szeptember 20.
Nem gondoltad volna, hogy ennyire jól áll a Carson Comának a mulatós - itt a Frida Kahlo remix EP
2024. szeptember 24.
Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet (Papp László Budapest Sportaréna)
2024. szeptember 28.
Szerelemről szó sem volt- 25 éves a Zanzibar
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Barokk művek, barokk orgona és egy hegedű – Zene Világnap-i hangverseny a Pannonhalmi Főapátságban
Egy hét múlva Játék a kastélyban premier a Centrál Színházban
Szurcsik -Elképzelt valóság
Tartalmas évadot kezd a Szegedi Szimfonikus Zenekar
Olvasópróbával indította az évadot a Thália Színház – Érkezik A hülyéje a Nagyszínpadra
Körberajzolt világ Dámosy Géza grafikái
Nyikolaj Luganszkij különleges repertoárral érkezik a 10. jubileumi Cziffra Fesztiválra
Megjelent Leonora Carrington (1917-2011) összegyűjtött novelláinak kötete FEHÉR NYULAK
 kiemelt 
Alec Benjamin 2025. márciusában ismét visszatér Budapestre!
  
A multi-platina lemezes amerikai énekes-dalszerző, Alec Benjamin, akire a TIME magazin csak úgy hivatkozik, mint a „következő generáció pop mesemondója”, 2025

Imagine Dragons - LOOM World Tour
Within Temptation: látványos koncertet ígérve, vendégekkel érkezik októberben a zenekar
Frank Turner, a brit folk-punk ikon Budapesten
Ghøstkid az Analog Music Hallban: A metalcore, a horror és az elektronika találkozása
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 sorsügynökség    ion dissonance    ladytron    gloryful    tius norma    anasztaszija makarenko    special providence    milarepa    schizophrenia    dr. house    omnium gatherum    the dethroners    moonspell    gyár    kontroll csoport    minimax    jens bogren    eagleheart    the cribs    esben and the witch    feltbeats    emilrulez    chopin    insomnium    this gift is a curse  

r46
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!